All FriEndS

أصدقاء للأبد
 
الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 قصه حقيقيه وتبكى العين

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
sahar
قلم مميز
قلم مميز
avatar

عدد الرسائل : 309
العمر : 25
تاريخ التسجيل : 02/07/2009

مُساهمةموضوع: قصه حقيقيه وتبكى العين   الإثنين يناير 04, 2010 7:10 pm



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذة القصة حصلت على شاطىء خليجي
فيه اثنين شباب راحوا البحر جلسو على الشاطئ ومعاهم عشاهم. وهم جالسين يتعشون جتهم عجوز كبيره في السن
وقعدت تلقط الأكل المرمى على الأرض وتأكل. ولما شافوها قالولها أنتي جوعانة قالت أنا هنا من الصبح وماأكلتش
ولدي جابنى هنا الصبح وخلاني وقالي هأجيلك آخذك بعد شويه.

المهم جابوا لها عشاء وتعشت.
وبعد ما

تأخر الوقت شالوا أغراضهم وحسوا الشباب إن الوقت متأخر والجو بداساقعه ومش قادرين يتركوا العجوز على الشاطئ
وجاء واحد من الشباب وقال لها عندك رقم ولدك نتصل عليه نخليه يجى يآخذك .
قالت العجوز إيوه معايا الرقم في ورقه
ولما طلعت الورقه ماذا تتوقعوا مكتوب فيها ؟؟؟؟؟ مكتوب ( من يجد هذه المرأه يآخذها لدار المسنين)
اتفاجئت الشباب من المكتوب في الورقة وجلسوا ساعة يترجونها تمشي معاهم.
ويحاولوا فيها إنهم يوصلوها لاى مكان وهي رافضه
أكيد العجوزه رفضت أنها تروح معاهم لأن ولدها وعدها إنه يجي يأخذها وهى اكيد مستنياه
وكانت تقول ولدي هيجي يآخذني وأنا مستنياه مش عارفه المسكينه إن ولدها باعهاورماها في الوقت الي هي فيه محتاجاه فيه
المهم مشيوا الشباب وتركوها على أمل إن ولدها يجي يآخذها حسب وعده ليها

فيه واحد من الشباب قعد يتقلب في سريره وماقدرش ينام.
واعديفكر في مصير العجوزه المسكينه وقام من فراشه وغير ملابسه وركب سيارته وراح للشاطئ.
ولما وصل شاف الاسعاف والشرطة والناس مجتمعين ودخل بينهم شاف العجوزه قد فارقت الحياه ولما سألهم عن سبب وفاه العجوزه قالو له أرتفع معها الضغط وماتت من خوفها على ولدها يماتت وهي تستنا ولدها يجي يآخذها. ممكن يكون جارلوا حاجه ف الطريق
ماتت وهي تستنا ولدها يجي يآخذها.
ماتت وهي بعيده عن أهلها.
الله يرحمها برحمته ويدخلها من أوسع ابواب جناته
لماذافعل ذلك الابن الجحود هذة الفعلة الشنيعة لامة؟

ويقول المثل ( قلبى على ولدى انفطر وقلبولدى علياحجر )

حسبى الله ونعم الوكيل

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
m_engnieer
عضو متألق
عضو متألق
avatar

عدد الرسائل : 137
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 10/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: قصه حقيقيه وتبكى العين   الإثنين يناير 04, 2010 10:22 pm



اقتباس :
الله يرحمها برحمته ويدخلها من أوسع ابواب جناته


اللهم آمييييين


قصة محزنة بجد يا سهر

مستنين باقى ابداعاتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MIDO
مدير تنفيذى
مدير تنفيذى
avatar

عدد الرسائل : 509
تاريخ التسجيل : 03/04/2009

مُساهمةموضوع: رد: قصه حقيقيه وتبكى العين   الثلاثاء يناير 05, 2010 2:07 am



حزينة بجد فعلا

مستنين باقى الأبداعات
welcome back
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رشروشة
مدير تنفيذى
مدير تنفيذى
avatar

عدد الرسائل : 474
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 08/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: قصه حقيقيه وتبكى العين   الثلاثاء يناير 05, 2010 4:58 am



حزينة بجد


ميرسى عليها يا سهر

ومنورة بموضوعاتك الشيقة دايما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قصه حقيقيه وتبكى العين
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
All FriEndS :: المنتدى الأدبى :: ركن القصص والروايات-
انتقل الى: